top of page
חיפוש
  • יהודה ווגר

שיחזור ארון קודש - מתוניס לרעננה

עודכן: 14 ביוני 2020

כי אין כמו אתגר טוב!

כאשר פנו אלי מקהילת עוד ניסים חי ברעננה עם הרעיון לשחזר ארון קודש שנמצא בתוניס בלי כל יכולת ללכת ולמדוד ולבדוק מקרוב אלא רק להסתכל על כמה תמונות, ידעתי שאהנה מהפרויקט הזה אבל לא העלתי בדעתי עד כמה

ארון הקודש במקור היה בהשראה של נרתיק לספר התורה התוניסאי, שבשונה מהנרתיק של ספר התורה הספרדי הקלאסי שהוא עגול ויש לו כיפה מעל

הרי שלנרתיק של ספר התורה התוניסאי יש צלעות מכל צדדיו

בנוסף החלק העליון הוא עם מעין מסגרת - כתר מסביב (לנקודה זו נחזור בהמשך הפרויקט)


קיבלנו תמונה אבל, גם בקשה לרענן קצת את המראה

אז ניגשנו לעבודה והתחלנו בשירטוט של הארון הקודש לפי המידות של השטח הקיים בבית הכנסת ברעננה וגם עם הבקשה שיוכל להכיל יותר ספרי תורה

במקור היו 4 וכאן צריכים לפחות 6

כמה שעות טובות על תוכנת שירטוט והנה התוצאה



ועכשיו לתיכנון נכון של חומרים:

קודם כל צריך לצמצם משקלים, אז הבחירה היתה במקום שיש כבד להשתמש בקוריאן, שיתן מענה עיצובי מושלם, אבל בחצי משקל וגם עם יכולת עיבוד יותר טובה.

בחירה של עץ בוק לשאר העבודה נותנת לנו טקסטורה יפה, אבל עדין מספיק חלקה ונעימה בעין.

שלב הבא, היה לתכנן כספת שתוכל להכנס לתוך ארון הקודש ולזה צירפנו את הטובים ביותר "עוז כספות",

שאני חייב לציין עשו עבודה מושלמת.


שלב הבא היה התיכנון של הגילוף כאן הלקוח הגיע עם בקשה:

בקהילה התוניסאית יש מנהג כל שבת בלילה לחלק פרחי יסמין להריח ולברך עליהם בורא עצי בשמים בכדי להגיע למאה ברכות.


הרעיון היה שהגילוף בתוך המסגרות יהיה של פרח היסמין

אז ניגשנו לעבודה ציור של פרח וניפוח לתלת מימד כדי להעלות על המכונות



אחרי הרבה תכנון הגיע הזמן להתחיל לבנות!!

מתחילים בשלב התחתון של ארון הקודש, פלטות קוריאן מעובדות עם חריטה של המסגרות ומגן דוד.

במקור החריטה היתה צבועה בזהב אבל הלקוח רצה מראה קצת פחות כבד אז ויתרנו על הזהב.

הקשת העליונה בנויה מאריחים של קוריאן בצבע של הבסיס וקוריאן נוסף בצבע נוטה לשחור, חתוכים בזוויות הנכונות ומעוגלים כיחידה כדי לקבל מראה מושלם.




ההדפסה כמוובן היא שכבת הגנה....

ועכשיו קצת תמונות ברצף של הבניה מהשלב הראשון ודרך כל הקומות:






אה ...

זוכרים את האתגר של פרח היסמין...

אז הנה התוצאה כשירד מהמכונה וכשעבר פיניש וליטוש וחובר במקום בתוך המסגרות






כמעט והגענו לקו הסיום..

אז מה עשינו עד עכשיו

  1. בסיס ראשון קוריאן * 8 צלעות

  2. דפנות תחתונות קוריאן עם חריטה של מסגרת וחריטה של מגן דוד * 8 צלעות

  3. עמודים עגולים חרוטים עם טבעות וקונוס * 8 יחידות

  4. שער מקוריאן עם שילוב של שחור ולבן * 8 צלעות * 8 מקטעים

  5. בסיס מעץ כולל פרופיל הקפי * 8 צלעות

  6. עמודים עגולים גדולים * 4 יחידות

  7. כותרים מגולפים * 4 יחידות

  8. בסיסים על המחרטה * 4 יחידות ואחרי זה לחתוך אותם לפי הזווית של הצלעות

  9. צלעות של גוף ארון הקודש מסגרת עם קשת למעלה ומילואה * 16 יחידות מתוכם 4 הם הדלתות של ארון הקודש

  10. גילוף של פרח יסמין * 16 יחידות

  11. חלק עליון * 8 צלעות עם פרופיל עיטור הקפי

  12. גילוף קורניטי משולב לתוך הצלעות של החלק העליון

  13. קרניז עליון

  14. ועכשיו לאתגר כמעט האחרון כותרת עליונה מעל הקרניז מעין כתר

כאן גם היה ללקוח בקשה מיוחדת : עיצוב נפוץ לכתר של ספר התורה התוניסאי היה בצורה של נבל והם היו מעונינים לשלב את זה בארון קודש

אז חזרנו לשולחן השירטוט קצת מידול, עיבוד, גילוף והנה התוצאה


למקרה שתהיתם, כמו כל ארן קודש שאנחנו מיצרים קודם כל בונים אותו לגמרי במפעל ורק אחרי שהלקוח מגיע ומאשר את העבודה מפרקים וצובעים. ורק אז מובילים ומרכיבים בבית הכנסת

ככה אנחנו יודעים שאין הפתעות... ואין פשלות....


הגיע הזמן לפרק לצבע

וכמו כל רהיט איכותי צבע זה שלב קריטי ויש צוות מיוחד לכך

שכבה ראשונה של גוון שכבה שניה ושלישית של יסוד

ליטוש ושכבה סופית של לכה שקופה

הבחירה היתה 30% ברק כדי להדגיש את הטקסטורה הטבעית של העץ

ועוד משהו קטן...

העמודים והכותרים צריכים לעבור צביעה ולקבל אפקט של הקוריאן... וזה כבר אתגר בפני עצמו


וגם תוספת של פסוק חרוט לתוך העץ


והשלב האחרון הרכבה

וכמובן, גם היה צריך לשלוב חיפי קיר מתאים, בחרנו בחיפוי של אבן ירושלמית שתוסיף רקע יפיפה לארון הקודש.

בתוך הכספת הוספנו קרוסלה שיכולה להכיל 7 ספרי תורה כדי שיהיה ניתן להגיע לכל אחד מספרי התורה בקלות


מוכנים לתוצאה הסופית?


מקווה שנהנתם מהתהליך

אני נהנתי, וככה גם כל הצוות ב"היכלות"

אומנם זה היה פרויקט מאתגר אבל התוצאה מצדיקה


שלכם

יהודה ווגר

243 צפיות0 תגובות

Comments


bottom of page